Teknik til køreprøven bil
Teknik til køreprøven bil
Bremser:
Kontrol af driftsbremse: (fodbremse)
- Pedalen må ikke kunne trædes i bund, heller ikke hvis der trædes hårdt
- Pedalen må ikke synke mens den holdes nedtrådt
- Bremsevæskebeholderen skal være mellem min. og max
Driftsbremsen (fodbremsen) skal virke på alle hjul – kunne bremse bilen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder og belastninger.
Kontrol af bremseforstærker: (vakumforstærker)
- Sluk motoren
- Tryk flere gange på fodbremsen til den bliver hård
- Hold fodbremsen nedtrådt og start motoren
- Fodbremsen skal synke en lille smule
- Så er bremseforstærkeren ok.
Styreapparat:
- Styreapparatet skal være indrettet, så bilen kan styres let, sikkert og hurtigt
- Der må normalt ikke være ratslør
- Der må ikke forekomme mislyde eller være modstand når der drejes
- Servovæske i servobeholderen skal være mellem min. og max. eller ved at kontrol lampe ikke lyser
Kontrol af ratslør:
- Start motoren, hvis bilen har servostyring
- Stå ved siden af bilen
- Kig på hjulene samtidig med at du drejer lidt på rattet
- Så skal hjulene straks følge rattets bevægelse
Lygter, reflekser og horn:
Generelt:
- Alle lygter skal være hele, rene og virke
- Alle reflekser skal være hele og rene
- Lygte par skal have ens styrke og samme farve. – Foran hvid eller gul. – Bagpå rød
- Blinklys: – Gult lys og ses tydeligt i solskin. – En kontakt for havariblink
- Horn skal have en klar konstant tone
Foran:
- Nærlys: Ikke blænde, falde 1 % (1 cm. Pr. 1 m.)
Kontrol at nærlyset ikke blænder:
- Start bilen
- Tænd nærlyset
- Stil dig foran bilen helt fremme ved forlygten
- Hold en hånd på buksebenet, der hvor lyskanten er
- Gå 1 meter tilbage, så skal lyskanten være faldet 1 centimeter.
Bagpå:
- Baglygternes lys skal være rødt
- Stoplys: Skal lyse væsentlig kraftigere end baglyset. Nye biler skal have 3 stoplygter
- Nummerpladelys: Skal være hvidt – oplyse den bagerste nummerplade
Bærende dele, dæk og støddæmper:
- Dækmønster skal være min. 1,6 mm i hovedmønsteret – kontrolleret ved slidindikator
- Støddæmpere skal være monteret ved alle hjul og være virksomme
Kontrol af støddæmper:
- Tryk hårdt ned ved hvert hjul og slip, så skal bilen straks gå i ro
Motor og udstødningssystem:
- Motor og udstødning må ikke lave unødig støj
- Motoren må ikke være tilsølet i udsivende olie (risiko for brand)
- Udstødning skal være tæt og sidde fast
- Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepind min. og max. mærke
- Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Min. og max. mærke
- Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. (Til den tur man skal køre)