Teknik til køreprøven bil

Teknik til køreprøven bil

Bremser:

Kontrol af driftsbremse: (fodbremse)

  • Pedalen må ikke kunne trædes i bund, heller ikke hvis der trædes hårdt
  • Pedalen må ikke synke mens den holdes nedtrådt
  • Bremsevæskebeholderen skal være mellem min. og max

Driftsbremsen (fodbremsen) skal virke på alle hjul – kunne bremse bilen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder og belastninger.

Kontrol af bremseforstærker: (vakumforstærker)

  • Sluk motoren
  • Tryk flere gange på fodbremsen til den bliver hård
  • Hold fodbremsen nedtrådt og start motoren
  • Fodbremsen skal synke en lille smule
  • Så er bremseforstærkeren ok.

Styreapparat:

  • Styreapparatet skal være indrettet, så bilen kan styres let, sikkert og hurtigt
  • Der må normalt ikke være ratslør
  • Der må ikke forekomme mislyde eller være modstand når der drejes
  • Servovæske i servobeholderen skal være mellem min. og max. eller ved at kontrol lampe ikke lyser

Kontrol af ratslør:

  • Start motoren, hvis bilen har servostyring
  • Stå ved siden af bilen
  • Kig på hjulene samtidig med at du drejer lidt på rattet
  • Så skal hjulene straks følge rattets bevægelse

Lygter, reflekser og horn:

Generelt:

  • Alle lygter skal være hele, rene og virke
  • Alle reflekser skal være hele og rene
  • Lygte par skal have ens styrke og samme farve. – Foran hvid eller gul. – Bagpå rød
  • Blinklys: – Gult lys og ses tydeligt i solskin. – En kontakt for havariblink
  • Horn skal have en klar konstant tone

Foran:

  • Nærlys: Ikke blænde, falde 1 % (1 cm. Pr. 1 m.)

Kontrol at nærlyset ikke blænder:

  • Start bilen
  • Tænd nærlyset
  • Stil dig foran bilen helt fremme ved forlygten
  • Hold en hånd på buksebenet, der hvor lyskanten er
  • Gå 1 meter tilbage, så skal lyskanten være faldet 1 centimeter.

Bagpå:

  • Baglygternes lys skal være rødt
  • Stoplys: Skal lyse væsentlig kraftigere end baglyset. Nye biler skal have 3 stoplygter
  • Nummerpladelys: Skal være hvidt – oplyse den bagerste nummerplade

Bærende dele, dæk og støddæmper:

  • Dækmønster skal være min. 1,6 mm i hovedmønsteret – kontrolleret ved slidindikator
  • Støddæmpere skal være monteret ved alle hjul og være virksomme

Kontrol af støddæmper:

  • Tryk hårdt ned ved hvert hjul og slip, så skal bilen straks gå i ro

Motor og udstødningssystem:

  • Motor og udstødning må ikke lave unødig støj
  • Motoren må ikke være tilsølet i udsivende olie (risiko for brand)
  • Udstødning skal være tæt og sidde fast
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepind min. og max. mærke
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Min. og max. mærke
  • Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. (Til den tur man skal køre)